Uniwersytet Opolski

Jakość kształcenia na kierunku Psychologia

Kierunek Psychologia realizowany w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Opolskiego prowadzony jest z zachowaniem wysokich standardów jakości kształcenia, zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa, wytycznymi Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz wewnętrznym systemem zapewniania jakości kształcenia funkcjonującym na Uniwersytecie Opolskim.

Spójna i aktualna koncepcja kształcenia

Koncepcja kształcenia na kierunku Psychologia jest spójna z misją i strategią rozwoju Uniwersytetu Opolskiego oraz Wydziału Nauk Społecznych. Program studiów został zaprojektowany w sposób umożliwiający studentom nabycie pogłębionej wiedzy teoretycznej, rozwinięcie umiejętności praktycznych oraz kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania zawodu psychologa oraz dalszego rozwoju naukowego i zawodowego.

Program studiów podlega systematycznej ewaluacji i aktualizacji, z uwzględnieniem:

  • rozwoju dyscypliny naukowej psychologia,

  • zmieniających się potrzeb rynku pracy,

  • opinii interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych,

  • wyników monitorowania procesu dydaktycznego.

Efekty uczenia się i ich realizacja

Zakładane efekty uczenia się są zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji oraz profilem studiów. Obejmują one wiedzę z zakresu podstawowych i stosowanych obszarów psychologii, umiejętności diagnostyczne, badawcze i interpersonalne, a także kompetencje etyczne i społeczne.

Realizacja efektów uczenia się zapewniana jest poprzez:

  • odpowiednio dobrane treści programowe,

  • zróżnicowane formy zajęć (wykłady, ćwiczenia, laboratoria, warsztaty),

  • aktywizujące metody dydaktyczne,

  • jasno określone i transparentne zasady weryfikacji osiągnięć studentów.

Kadra dydaktyczna i naukowa

Zajęcia na kierunku Psychologia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę akademicką posiadającą dorobek naukowy w dyscyplinie psychologia oraz doświadczenie dydaktyczne i praktyczne. Nauczyciele akademiccy systematycznie podnoszą swoje kompetencje poprzez działalność naukową, udział w szkoleniach dydaktycznych oraz współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Dobór kadry oraz obsada zajęć gwarantują właściwą realizację programu studiów i osiąganie zakładanych efektów uczenia się.

Praktyki zawodowe i współpraca z otoczeniem

Integralnym elementem procesu kształcenia są praktyki zawodowe realizowane w instytucjach współpracujących z Instytutem Psychologii. Studenci mają możliwość zdobywania doświadczeń praktycznych w placówkach m.in. ochrony zdrowia, oświaty, pomocy społecznej, organizacjach pozarządowych oraz sektorze biznesowym.

Współpraca z interesariuszami zewnętrznymi umożliwia dostosowywanie programu studiów do aktualnych potrzeb rynku pracy oraz wzmacnia praktyczny wymiar kształcenia.

System zapewniania jakości kształcenia

Jakość kształcenia na kierunku Psychologia jest monitorowana w ramach wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia Uniwersytetu Opolskiego. Obejmuje on m.in.:

  • regularne ankiety studenckie dotyczące zajęć i pracy nauczycieli akademickich,

  • analizę wyników zaliczeń i egzaminów,

  • hospitacje zajęć dydaktycznych,

  • okresowe przeglądy programów studiów.

Wyniki tych działań stanowią podstawę do wprowadzania działań doskonalących, mających na celu podnoszenie jakości procesu dydaktycznego oraz komfortu studiowania.

 
Przejdź do treści