Uniwersytet Opolski
Warunkiem ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia na kierunku Praca socjalna jest przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej oraz zdanie egzaminu dyplomowego.
Na studiach pierwszego stopnia na kierunku Praca socjalna studenci realizują w dwu- lub trzyosobowych zespołach projekt socjalny, który stanowi podstawę przygotowania pracy licencjackiej. Projekt socjalny jest współcześnie uznawany za jedną z kluczowych strategii służących osiąganiu zmiany społecznej. W procesie profesjonalizacji opracowano szczegółowo etapy tworzenia projektów oraz kryteria ich ewaluacji, nadając tej metodzie rangę jednej z fundamentalnych form działania. Dla praktyków pracy socjalnej projekt socjalny jest obecnie nieodzownym narzędziem skutecznego oddziaływania.
Projekt pełni również funkcję poznawczą, wpisując się w nurt badań w działaniu (lub badań poprzez działanie). Zawiera on istotny komponent diagnostyczny, który umożliwia rozpoznanie czynników prowadzących do powstawania sytuacji problemowych dotykających jednostki, grupy i całe społeczności — z uwzględnieniem wzajemnych powiązań elementów bio-socjo-kulturowych.
Realizacja projektów socjalnych przez studentów ma na celu kształtowanie i rozwijanie kompetencji niezbędnych do skutecznej pracy zespołowej z wykorzystaniem metody projektów oraz umiejętności dostrzegania i wykorzystywania zasobów indywidualnych, grupowych i środowiskowych. Służy także rozwijaniu kompetencji badawczych poprzez refleksję nad podejmowanymi działaniami w konkretnych warunkach środowiskowych.
Projekt socjalny powinien obejmować dwa zasadnicze elementy:
A. część teoretyczną oraz
B. część empiryczną (projekt socjalny), zawierającą:
zdefiniowanie i opis problemu socjalnego,
– wybór i charakterystykę beneficjentów,
– diagnozę społeczną środowiska,
– określenie celu lub celów projektu,
– wskaźniki realizacji celów (rezultaty twarde i miękkie),
– analizę SWOT i analizę możliwych utrudnień,
– analizę interesariuszy projektu,
– identyfikację zasobów społecznych niezbędnych do realizacji działań,
– dobór metod rozwiązywania problemu socjalnego,
– harmonogram działań,
– budżet i źródła finansowania,
– opis realizacji projektu,
– promocję działań projektowych,
– ocenę wdrożenia projektu,
– wnioski i rekomendacje.
W każdej pracy licencjackiej należy wskazać skład zespołu projektowego. Każdy student przygotowuje samodzielnie część teoretyczną, natomiast część projektowa jest tworzona wspólnie. Mimo współpracy nad projektem każdy student składa odrębną pracę dyplomową z indywidualnym tytułem.
Tematyka prac dyplomowych na studiach pierwszego stopnia pozostaje ściśle powiązana z efektami uczenia się, które student powinien osiągnąć w procesie kształcenia.
Stosowanie powyższych zasad zapewnia jednolitość konstrukcji prac dyplomowych oraz spójność kryteriów ich oceny.
Na studiach drugiego stopnia na kierunku Praca socjalna studenci przygotowują pracę magisterską, która stanowi podsumowanie całego procesu kształcenia i potwierdzenie osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się. Każda praca zawiera streszczenie w języku polskim i angielskim oraz słowa kluczowe w obu językach, co zapewnia jej czytelność i umożliwia łatwe wyszukiwanie w zasobach naukowych.
Prace magisterskie są opracowywane zgodnie z wytycznymi zawartymi w Przewodniku technicznym pisania prac dyplomowych (kierunek Praca socjalna).
Stosowanie powyższych zasad zapewnia jednolitość konstrukcji prac dyplomowych oraz spójność kryteriów ich oceny.
Zgodnie z obowiązującymi procedurami, gotową pracę dyplomową student przekazuje w wersji elektronicznej swojemu promotorowi do wstępnej akceptacji. Termin przekazania pracy powinien przypadać co najmniej dwa tygodnie przed planowanym terminem egzaminu dyplomowego.
Po zatwierdzeniu pracy promotor informuje studenta, że może on przesłać plik do systemu Archiwum Prac Dyplomowych (APD) – Archiwum prac dyplomowych (APD) .
Student uzupełnia w APD podstawowe dane dotyczące pracy — streszczenie oraz słowa kluczowe w języku polskim i angielskim, a następnie wgrywa plik z pracą w formacie PDF (nazwa pliku: nazwisko_imiona autora_bieżący rok) oraz składa w systemie APD oświadczenia o samodzielnym przygotowaniu pracy.
Po otrzymaniu informacji, że praca jest w systemie APD promotor weryfikuje poprawność wprowadzonych danych, czy praca zawiera: streszczenie w językach polskim i obcym, słowa kluczowe, czy tytuł pracy jest zgodny z tytułem zapisanym w systemie oraz sprawdza, czy przesłana wersja jest tożsama z wcześniej zaakceptowaną.
Jeśli spełnione są wszystkie powyższe kryteria promotor zatwierdza pracę w systemie APD i przesyła do systemu antyplagiatowego.
Każda praca dyplomowa jest obowiązkowo poddawana analizie w systemie antyplagiatowym Otwarty System Antyplagiatowy (OSA). Jeżeli raport podobieństwa nie budzi wątpliwości, praca może przejść do kolejnego etapu procedury dyplomowania. W takim przypadku promotor zatwierdza ją w systemie APD i przekazuje do kolejnego etapu, czyli wpisania recenzji przez promotora i recenzenta.
W przypadku istotnych rozbieżności w ocenie pracy o dopuszczeniu do egzaminu dyplomowego decyduje dziekan, który może jednorazowo zasięgnąć opinii dodatkowego recenzenta (§48 Regulamin studiów Uniwersytetu Opolskiego).
Egzamin dyplomowy odbywa się w lipcu lub we wrześniu przed komisją powołaną przez dziekana. W jej skład wchodzą co najmniej trzy osoby: przewodniczący (dziekan, prodziekan lub wyznaczony przez dziekana nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora), promotor oraz recenzent. W trakcie egzaminu komisja wypełnia w systemie APD odpowiednią dokumentację oraz ustala ocenę z obrony racy dyplomowej. Ostateczny wynik studiów stanowi sumę:
1) ½ średniej arytmetycznej ocen z egzaminów i zaliczeń wpisanych do systemu USOS;
2) ¼ oceny pracy dyplomowej;
3) ¼ oceny egzaminu dyplomowego (§ 53, ust. 4).
Egzamin dyplomowy na studiach pierwszego stopnia na kierunku Praca socjalna obejmuje trzy pytania, z których każde weryfikuje inny obszar osiągniętych przez studenta efektów uczenia się.
Pierwsze pytanie sprawdza efekty z kategorii wiedza i umiejętności i odnosi się bezpośrednio do treści kształcenia realizowanych w toku studiów. Wykaz obowiązujących zagadnień do egzaminu licencjackiego jest studentom znany i omawiany podczas seminariów dyplomowych. Literatura podstawowa i uzupełniająca jest wskazywana w trakcie studiów, a zakres tematyczny tego pytania jest spójny z założonymi efektami uczenia się dla pierwszego stopnia kształcenia. Wykaz zagadnień na egzamin licencjacki.
Drugie pytanie dotyczy zagadnień metodologicznych. Podstawą przygotowania się do tej części egzaminu są publikacje poświęcone metodzie projektów, zgodnie z listą rekomendowanej literatury udostępnioną studentom na etapie przygotowywania pracy dyplomowej.
Trzecie pytanie odnosi się bezpośrednio do przygotowanego przez studenta projektu socjalnego — jego planowania, organizacji i realizacji. Weryfikuje ono również efekty uczenia się z kategorii kompetencje społeczne. Pytanie to formułuje recenzent, opierając się na treści złożonej przez dyplomanta pracy licencjackiej.
Pytania zadawane studentom podczas egzaminu licencjackiego na kierunku Praca socjalna są konstruowane w taki sposób, aby umożliwiały sprawdzenie, czy zdający osiągnął zakładane efekty uczenia się w trzech obszarach: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Praca licencjacka musi spełniać wymagania 6 poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK). Oznacza to, że absolwent kierunku powinien w zaawansowanym stopniu znać i rozumieć wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz powiązane z nimi metody i teorie, które wyjaśniają złożone zależności między tymi elementami. Powinien posiadać podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych stanowiących teoretyczne podstawy kierunku oraz znać wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla programu kształcenia na kierunku Praca socjalna.
Absolwent powinien również znać i rozumieć fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania działań związanych z uzyskaną kwalifikacją, w tym kluczowe pojęcia i zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
W zakresie umiejętności absolwent powinien potrafić wykorzystywać zdobytą wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz do wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych — poprzez właściwy dobór źródeł i informacji, ich krytyczną analizę i syntezę, a także stosowanie odpowiednich metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Powinien umieć komunikować się z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii, uczestniczyć w debatach — przedstawiać i oceniać różne opinie oraz stanowiska, a także planować i organizować pracę własną i zespołową. Powinien też umieć samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie.
W obszarze kompetencji społecznych absolwent powinien być gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działań na rzecz środowiska, inicjowania przedsięwzięć w interesie publicznym oraz myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Powinien ponadto wykazywać gotowość do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, przestrzegania zasad etyki zawodowej (i egzekwowania ich przestrzegania od innych) oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Podczas egzaminu dyplomowego na studiach drugiego stopnia na kierunku Praca socjalna student odpowiada na trzy pytania związane z tematyką przygotowanej pracy magisterskiej oraz treściami z programu studiów. Pytania zadają promotor i recenzent, a w dyskusji może również uczestniczyć przewodniczący komisji egzaminacyjnej.
Pierwsze pytanie, które sprawdza efekty uczenia się z kategorii wiedza i umiejętności — odnosi się ono do zagadnień z toku studiów. Wykaz obowiązujących zagadnień do egzaminu magisterskiego.
Drugie pytanie dotyczy zagadnień metodologicznych i ma na celu sprawdzenie, czy student potrafi właściwie zaplanować, zaprojektować i przeprowadzić badania naukowe oraz czy zna podstawowe zasady metodologii badań stosowanych w naukach społecznych. Pytanie to obejmuje m.in. umiejętność doboru odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, formułowania problemów i pytań badawczych, operacjonalizacji pojęć, a także analizy i interpretacji uzyskanych danych.
Trzecie pytanie dotyczy kompetencji społecznych i pozwala ocenić postawy, refleksyjność oraz gotowość do odpowiedzialnego działania w środowisku zawodowym. Jest ono formułowane przez recenzenta na podstawie treści i sposobu realizacji pracy magisterskiej, tak aby sprawdzić m.in. umiejętność współpracy, etycznego podejścia, zaangażowania społecznego oraz krytycznej oceny własnych działań, w tym także refleksji nad przebiegiem badań do pracy magisterskiej, ich wynikami, wnioskami i rekomendacjami.
Pytania są formułowane tak, aby umożliwić sprawdzenie, czy zdający osiągnął zakładane efekty uczenia się — w obszarze wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Absolwentom Uniwersytetu Opolskiego, wydaje się dyplomy ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich według wzorów określonych w odpowiedniej uchwale Senatu Uniwersytetu Opolskiego nr 227/2016-2020 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z dnia 25 września 2019 r. t.j. : z dnia 27 maja 2021r. w sprawie zatwierdzenia wzorów dyplomów ukończenia studiów w Uniwersytecie Opolskim nr aktu prawnego – US_UO – 55/2020-2024 z dnia 27.05.2021 r.
Absolwentom UO wydaje się dyplomy i suplementy do dyplomu w terminie do 30 dni od dnia ukończenia studiów.
Standardowo absolwent otrzymuje:
Studenci, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2019/2020 lub później, otrzymują te dokumenty bezpłatnie.
Mają też możliwość, jeszcze przed ukończeniem studiów, złożyć wniosek o:
Jeśli wniosek o dokument w języku obcym zostanie złożony dopiero po ukończeniu studiów, pobierana jest opłata (np. 20 zł za dodatkowy odpis).
Absolwenci, którzy rozpoczęli studia przed rokiem akademickim 2019/2020, ponoszą opłatę za wydanie dyplomu i suplementu (60 zł), a dodatkowy odpis w języku obcym kosztuje 40 zł.
Uwaga: Student/absolwent może złożyć upoważnienie do odbioru dyplomu przez osobę trzecią w obecności pracownika Dziekanatu.
Dyplom może odebrać osoba trzecia (upoważniona przez studenta/absolwenta) posiadająca upoważnienie poświadczone notarialnie.
Wzory podań/upoważnień dostępne są na stronie internetowej Wydziału Nauk Społecznych.
Zaświadczenie o pisaniu pracy dyplomowej (wypełnia student, podpisuje Koordynator kierunku Praca socjalna/Promotor pracy dyplomowej)