Uniwersytet Opolski

Współpraca międzynarodowa

Obszary strategiczne

Działania

Wskaźniki

Wzmacnianie potencjału badawczego

Zawiązywanie i realizacja badań w zespołach badawczych

W latach 2019–2025 w Pracowni/ Katedrze Pedagogiki Społecznej systematycznie tworzono i rozwijano zespoły badawcze o charakterze międzynarodowym i międzyuczelnianym.

Wspólne prace badawcze były realizowane zwłaszcza z uczelniami:
– University of Ostrava (Czechy) – stała współpraca naukowo-badawcza; wspólne projekty.
– University of Hradec Králove (Czechy) – intensywna wymiana kadry, wspólne działania publikacyjne i dydaktyczne.
– University of Prešov (Słowacja) – udział w projekcie 2022–2023.
– Secondary School, Elementary School and Kindergarten Karviná (Czechy) – współpraca w projekcie badawczym 2022–2023.
– United Boarding School Snina (Słowacja) – współpraca projektowa.
– Aurel Vlaicu University of Arad (Rumunia) – wizyty naukowców w 2019 r.
– Matej Bel University (Banska Bystrica, Słowacja) – staże 2021–2024, przygotowanie projektów.
– Lucian Blaga University of Sibiu (Rumunia) – udział w działaniach programów europejskich.

Szczególne znaczenie miały zespoły:
– Zespół realizujący projekt: “School education in the era of pandemic and post-pandemic in Poland, the Czech Republic and Slovakia” (2022–2023)
– Zespół przygotowujący projekty grantowe Interreg i Funduszy Wyszehradzkich (2019, 2021).

Kontynuacja i nawiązanie  współpracy z ośrodkami zagranicznymi w celu podjęcia wspólnych badań

W latach 2019–2025 intensywnie rozwijano współpracę z zagranicznymi ośrodkami akademickimi poprzez:
– regularne staże naukowe pracowników UO w Czechach i na Słowacji (Ostrava, Opava, Hradec Kralove, Banska Bystrica),
– organizację wizyt zagranicznych naukowców (Rumunia, Czechy, Hiszpania, Słowacja, Turcja, Niemcy),
– wspólne przygotowywanie projektów badawczych (Interreg, Fundusze Wyszehradzkie, NAWA FORTHEM),
– organizację międzynarodowych konferencji,
– publikacje wieloautorskie (2021, 2022, 2023).
– nawiązanie nowych kontaktów zagranicznych – Ambis Universyty (Czechy).

Aplikowanie i realizacja grantów zagranicznych

Aplikowane projekty:
Euroregion Pradziad – Interreg VA (wniosek złożony 2021): Diagnosis and support in the field of professional development of social and educational service employees in work with a borderland family: Poland – Czech Republic.

Realizowane projekty:
– Projekt międzynarodowy pt. “School education in the era of pandemic and post-pandemic in Poland, the Czech Republic and Slovakia”, lata 2022–2023 (ID 22210036).
– Projekt NAWA FORTHEM, lata 2024–2025,
– Projekt pt. “Droga do dyplomu — zintegrowane działania Uniwersytetu Opolskiego na rzecz przeciwdziałania drop-out”, lata 2025–2029.

Upowszechnianie badań

Organizowanie konferencji o charakterze międzynarodowej

W latach 2019–2025 zorganizowano lub współorganizowano co najmniej 9 wydarzeń międzynarodowych, w tym:
– 2019 – Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Rodina, škola a přátelé…” (Opawa); udział w komitecie organizacyjnym dwóch pracowników.
– 2019 – IV Międzynarodowe Warsztaty Arteterapii „Radość uczenia się przez całe życie” (Branice).
– 2023 – Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Metodyczna School education in the era of pandemic… (Opole).
– 2023 – Międzynarodowa konferencja „100-lecie ustawy o opiece społecznej…” (Warszawa).
– 2024 – Wykłady w międzynarodowym seminarium PSSPS.
– 2025 – I International Scientific and Practical Conference „Professional Support in Post-Conflict Contexts…”.
– 2025 – Polsko-Maltańskie Seminarium Naukowe „Edukacja włączająca…” (Opole).
– 2025 – Międzynarodowe spotkanie FORTHEM – wymiana doświadczeń naukowo-dydaktycznych (Szwecja).
– 2025 – II Międzynarodowe Seminarium „Edukacja wczesnoszkolna i szkolna – poszukiwanie nowych strategii” (Opole).

Oprócz tego odnotowano udział w organizacji dodatkowych wykładów, warsztatów i seminariów o charakterze międzynarodowym.

Publikacja badań naukowych w języku angielskim i/lub zagranicznych periodykach i monografiach oraz monografiach będących efektem współpracy naukowej w języku polskim

W 2019 r.  – 1 publikacje; w 2020 r. – 2 publikacje; w 2021 r. – 1 publikacja; w 2022 r. – 3 publikacje; w 2023 r. – 7 publikacje; w 2024 r. – 3 publikacje; w 2025 r. – 1 publikacje.

Łącznie 18 publikacji.

Uczestnictwo w konferencjach międzynarodowych

Uczestnictwo w konferencjach międzynarodowych: w 2019 r. – 8 referatów, 2020 r. – 0 referatów (działalność ograniczona pandemią; brak konferencji z udziałem pracowników), 2021 r. – 1 referat, 2022 r. – 1 referat, 2023 r. – 3 referaty, 2024 r. – 1 referat, 2025 r. – 3 referaty.

Łącznie: 17 referatów międzynarodowych.

Wymiana naukowa

Staże pracowników w instytucjach zagranicznych

Zorganizowano staże zagraniczne pracowników:
– 2019 – 4 mobilności, 2020 – 0 (ograniczenia związane z pandemią), 2021 – 3 mobilności, 2022 – 0 mobilności,
– 2023 – 3 mobilności, 2024 – 3 mobilności, 2025 – 3 mobilności.

Łącznie 16 mobilności pracowników.

Organizacja wizyt pracowników z ośrodków zagranicznych

Zorganizowano przyjazdy naukowców i dydaktyków:
– 2019 – 5 mobilności,  2020 – 0 mobilności (ograniczenia związane z pandemią), 2021 – 2 mobilności, 2023 – 5 mobilności, 2024 – 2 mobilności, 2025 – 1 mobilność.

Łącznie 15 mobilności przyjezdnych.

Wykorzystanie programów wymiany akademickiej typu Erasmus

– coroczna mobilność studentów w ramach programów SMS i SMT;
– regularne staże pracowników w ramach Erasmus+ (CZ, SK).

Łączny wskaźnik: ponad 30 mobilności Erasmus+ (studenci + kadra).

Umiędzynarodowienie procesu kształcenia

Realizacja zajęć dydaktycznych w języku obcym

Umiędzynarodowienie zajęć dydaktycznych odbywa się przez:
– zajęcia w języku angielskim lub z włączanie do treści zajęć specjalistycznej terminologii w tym języku.
– uczestnictwo studentów w wykładach w języku angielskim prowadzone przez zagranicznych wykładowców (np. na konferencjach, podczas cyklu wykładów z udziałem gości zagranicznych).
– praktyka włączania języka angielskiego w działalność dydaktyczną w ramach mobilności Erasmus+ (pracownicy i goście zagraniczni).

Wizyty studentów z zagranicznych ośrodków naukowych

– Regularne przyjazdy studentów zagranicznych w ramach programu Erasmus.
– W latach 2021–2024 coroczny udział 2–4 studentów zagranicznych w zajęciach dydaktycznych Instytutu / Katedry.
– Uczestnictwo studentów zagranicznych w zajęciach, seminariach i praktykach w instytucjach edukacyjnych w Polsce.

Wykłady i seminaria międzynarodowe włączone w proces kształcenia

– Organizacja wykładów otwartych prowadzonych przez zagranicznych specjalistów (2019, 2024, 2025).
– Cykl wykładów zapoczątkowany w 2025 r. z udziałem naukowców z Czech, Niemiec, Słowacji, Malty i innych krajów.

– Udział zagranicznych wykładowców w prowadzeniu seminariów i warsztatów dydaktycznych jako element kształcenia studentów pracy socjalnej.

Integracja rezultatów projektów międzynarodowych w dydaktyce

– Włączanie wyników projektów międzynarodowych (np. projekt 2022–2023 o edukacji pandemicznej, projekt Forthem, projekt drop-out 2025–2029) do treści kursów i seminariów.
– Tworzenie materiałów dydaktycznych opartych na doświadczeniach transnarodowych szkół i uczelni.

Przejdź do treści