Obszary strategiczne | Działania | Wskaźniki |
Wzmacnianie potencjału badawczego | Zawiązywanie i realizacja badań w zespołach badawczych | W latach 2019–2025 w Pracowni/ Katedrze Pedagogiki Społecznej systematycznie tworzono i rozwijano zespoły badawcze o charakterze międzynarodowym i międzyuczelnianym. Wspólne prace badawcze były realizowane zwłaszcza z uczelniami: – University of Ostrava (Czechy) – stała współpraca naukowo-badawcza; wspólne projekty. – University of Hradec Králove (Czechy) – intensywna wymiana kadry, wspólne działania publikacyjne i dydaktyczne. – University of Prešov (Słowacja) – udział w projekcie 2022–2023. – Secondary School, Elementary School and Kindergarten Karviná (Czechy) – współpraca w projekcie badawczym 2022–2023. – United Boarding School Snina (Słowacja) – współpraca projektowa. – Aurel Vlaicu University of Arad (Rumunia) – wizyty naukowców w 2019 r. – Matej Bel University (Banska Bystrica, Słowacja) – staże 2021–2024, przygotowanie projektów. – Lucian Blaga University of Sibiu (Rumunia) – udział w działaniach programów europejskich. Szczególne znaczenie miały zespoły: – Zespół realizujący projekt: “School education in the era of pandemic and post-pandemic in Poland, the Czech Republic and Slovakia” (2022–2023) – Zespół przygotowujący projekty grantowe Interreg i Funduszy Wyszehradzkich (2019, 2021). |
Kontynuacja i nawiązanie współpracy z ośrodkami zagranicznymi w celu podjęcia wspólnych badań | W latach 2019–2025 intensywnie rozwijano współpracę z zagranicznymi ośrodkami akademickimi poprzez: – regularne staże naukowe pracowników UO w Czechach i na Słowacji (Ostrava, Opava, Hradec Kralove, Banska Bystrica), – organizację wizyt zagranicznych naukowców (Rumunia, Czechy, Hiszpania, Słowacja, Turcja, Niemcy), – wspólne przygotowywanie projektów badawczych (Interreg, Fundusze Wyszehradzkie, NAWA FORTHEM), – organizację międzynarodowych konferencji, – publikacje wieloautorskie (2021, 2022, 2023). – nawiązanie nowych kontaktów zagranicznych – Ambis Universyty (Czechy). |
Aplikowanie i realizacja grantów zagranicznych | Aplikowane projekty: Euroregion Pradziad – Interreg VA (wniosek złożony 2021): Diagnosis and support in the field of professional development of social and educational service employees in work with a borderland family: Poland – Czech Republic. Realizowane projekty: – Projekt międzynarodowy pt. “School education in the era of pandemic and post-pandemic in Poland, the Czech Republic and Slovakia”, lata 2022–2023 (ID 22210036). – Projekt NAWA FORTHEM, lata 2024–2025, – Projekt pt. “Droga do dyplomu — zintegrowane działania Uniwersytetu Opolskiego na rzecz przeciwdziałania drop-out”, lata 2025–2029. |
Upowszechnianie badań | Organizowanie konferencji o charakterze międzynarodowej | W latach 2019–2025 zorganizowano lub współorganizowano co najmniej 9 wydarzeń międzynarodowych, w tym: – 2019 – Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Rodina, škola a přátelé…” (Opawa); udział w komitecie organizacyjnym dwóch pracowników. – 2019 – IV Międzynarodowe Warsztaty Arteterapii „Radość uczenia się przez całe życie” (Branice). – 2023 – Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Metodyczna School education in the era of pandemic… (Opole). – 2023 – Międzynarodowa konferencja „100-lecie ustawy o opiece społecznej…” (Warszawa). – 2024 – Wykłady w międzynarodowym seminarium PSSPS. – 2025 – I International Scientific and Practical Conference „Professional Support in Post-Conflict Contexts…”. – 2025 – Polsko-Maltańskie Seminarium Naukowe „Edukacja włączająca…” (Opole). – 2025 – Międzynarodowe spotkanie FORTHEM – wymiana doświadczeń naukowo-dydaktycznych (Szwecja). – 2025 – II Międzynarodowe Seminarium „Edukacja wczesnoszkolna i szkolna – poszukiwanie nowych strategii” (Opole). Oprócz tego odnotowano udział w organizacji dodatkowych wykładów, warsztatów i seminariów o charakterze międzynarodowym. |
Publikacja badań naukowych w języku angielskim i/lub zagranicznych periodykach i monografiach oraz monografiach będących efektem współpracy naukowej w języku polskim | W 2019 r. – 1 publikacje; w 2020 r. – 2 publikacje; w 2021 r. – 1 publikacja; w 2022 r. – 3 publikacje; w 2023 r. – 7 publikacje; w 2024 r. – 3 publikacje; w 2025 r. – 1 publikacje. Łącznie 18 publikacji. |
Uczestnictwo w konferencjach międzynarodowych | Uczestnictwo w konferencjach międzynarodowych: w 2019 r. – 8 referatów, 2020 r. – 0 referatów (działalność ograniczona pandemią; brak konferencji z udziałem pracowników), 2021 r. – 1 referat, 2022 r. – 1 referat, 2023 r. – 3 referaty, 2024 r. – 1 referat, 2025 r. – 3 referaty. Łącznie: 17 referatów międzynarodowych. |
Wymiana naukowa | Staże pracowników w instytucjach zagranicznych | Zorganizowano staże zagraniczne pracowników: – 2019 – 4 mobilności, 2020 – 0 (ograniczenia związane z pandemią), 2021 – 3 mobilności, 2022 – 0 mobilności, – 2023 – 3 mobilności, 2024 – 3 mobilności, 2025 – 3 mobilności. Łącznie 16 mobilności pracowników. |
Organizacja wizyt pracowników z ośrodków zagranicznych | Zorganizowano przyjazdy naukowców i dydaktyków: – 2019 – 5 mobilności, 2020 – 0 mobilności (ograniczenia związane z pandemią), 2021 – 2 mobilności, 2023 – 5 mobilności, 2024 – 2 mobilności, 2025 – 1 mobilność. Łącznie 15 mobilności przyjezdnych. |
Wykorzystanie programów wymiany akademickiej typu Erasmus | – coroczna mobilność studentów w ramach programów SMS i SMT; – regularne staże pracowników w ramach Erasmus+ (CZ, SK). Łączny wskaźnik: ponad 30 mobilności Erasmus+ (studenci + kadra). |
Umiędzynarodowienie procesu kształcenia | Realizacja zajęć dydaktycznych w języku obcym | Umiędzynarodowienie zajęć dydaktycznych odbywa się przez: – zajęcia w języku angielskim lub z włączanie do treści zajęć specjalistycznej terminologii w tym języku. – uczestnictwo studentów w wykładach w języku angielskim prowadzone przez zagranicznych wykładowców (np. na konferencjach, podczas cyklu wykładów z udziałem gości zagranicznych). – praktyka włączania języka angielskiego w działalność dydaktyczną w ramach mobilności Erasmus+ (pracownicy i goście zagraniczni). |
Wizyty studentów z zagranicznych ośrodków naukowych | – Regularne przyjazdy studentów zagranicznych w ramach programu Erasmus. – W latach 2021–2024 coroczny udział 2–4 studentów zagranicznych w zajęciach dydaktycznych Instytutu / Katedry. – Uczestnictwo studentów zagranicznych w zajęciach, seminariach i praktykach w instytucjach edukacyjnych w Polsce. |
Wykłady i seminaria międzynarodowe włączone w proces kształcenia | – Organizacja wykładów otwartych prowadzonych przez zagranicznych specjalistów (2019, 2024, 2025). – Cykl wykładów zapoczątkowany w 2025 r. z udziałem naukowców z Czech, Niemiec, Słowacji, Malty i innych krajów. – Udział zagranicznych wykładowców w prowadzeniu seminariów i warsztatów dydaktycznych jako element kształcenia studentów pracy socjalnej. |
Integracja rezultatów projektów międzynarodowych w dydaktyce | – Włączanie wyników projektów międzynarodowych (np. projekt 2022–2023 o edukacji pandemicznej, projekt Forthem, projekt drop-out 2025–2029) do treści kursów i seminariów. – Tworzenie materiałów dydaktycznych opartych na doświadczeniach transnarodowych szkół i uczelni. |