Psychogerontologia – studia podyplomowe

Informacje ogólne

Problem szeroko rozumianego procesu starzenia się i problemów, jakie pojawiają się w tym okresie życia człowieka (w tym niepełnosprawność fizyczna i intelektualna). Studia podyplomowe mają szeroką ofertę tematów pogłębiających wiedzę osób zajmujących się na co dzień wsparciem osób starszych i ich rodzin w podnoszeniu jakości ich życia, w tym metody i techniki komunikacji, poradnictwa socjalnego, zastosowania przepisów prawa w celu prawidłowego funkcjonowania i korzystania z zasobów lokalnych instytucji i organizacji pozarządowych z wykorzystaniem kapitału społecznego. ­­­Szczególnie dedykowane są dla osób pracujących z seniorami, w tym z pracownikami socjalnymi, opiekunami osób starszych, asystentami rodzin oraz członkami rodzin osób starszych chcącymi poprawić jakość życia seniora i swoich najbliższych.

Istotną przesłanką do organizacji studiów podyplomowych z Psychogerontologii na Uniwersytecie Opolskim stanowią obserwowane zmiany społeczne, które wskazują na koniczność kształcenia specjalistów do pracy z osobami starszymi. Na rynku zatrudnienia coraz wyraźniej dostrzegalne są znaczące braki kadrowe w obszarze pracy z osobami starszymi oraz ich rodzinami. Program studiów przewiduje tematykę w zakresie opieki, wsparcia i aktywizacji osób starszych oraz wspomagania członków rodziny w opiece nad seniorami.

Uprawnienia związane z posiadanymi kwalifikacjami

W ramach studiów słuchacze zdobędą niezbędną wiedzę przydatną w pracy z osobami starszymi i z osobami z niepełnosprawnościami zarówno w obszarze sprawowania podstawowej opieki, jak i planowania i organizowania procesów ich aktywizacji. Słuchacze uzyskają wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych okresu późnej dorosłości, kondycji fizycznej i psychicznej osób starszych oraz typowych dla tej grupy wiekowej problemów zdrowotnych, psychologicznych i społecznych. Ponadto zdobyta wiedza pozwoli im na prawidłowe korzystanie z prawnych aspektów opieki nad osobami starszymi, jakie oferują instytucje publiczne i niepubliczne, a także organizacje pozarządowe. Słuchacze poznają zasady prawidłowego żywienia i pielęgnacji osób starszych i z niepełnosprawnościami. Istotą przekazanych w trakcie studiów treści jest wyposażenie słuchacza w umiejętności prawidłowej komunikacji w triadzie senior – rodzina-społeczeństwo. Pozna on zasady i formy komunikacji z osobami starszymi, w tym również nawiązywania satysfakcjonującego kontaktu z seniorami, udzielania wsparcia emocjonalnego osobie starszej i jego rodzinie oraz ich prawnym opiekunom. W trakcie studiów zostanie przekazana również wiedza dotycząca diagnozowania potrzeb i problemów seniorów oraz planowania działań pomocowych, a także podnoszących jakość życia osób starszych,  prowadzenia zajęć aktywizujących twórcze myślenie oraz rozwój poznawczy seniorów, a także zajęć wykorzystujących różne formy arteterapii. Słuchacze nabędą także podstawowe umiejętności niezbędne w trakcie pracy z seniorem i osobą z niepełnosprawnościami – zarówno w kontekście opieki, jak i ich aktywizacji. Do umiejętności tych należą między innymi: planowanie żywienia w okresie późnej dorosłości, wykonywanie podstawowych czynności pielęgnacyjnych, udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej, aktywizowanie potencjału poznawczego (wraz z umiejętnością diagnozowania zasobów pamięciowych), planowanie zajęć z arteterapii, planowanie aktywności fizycznej, społecznej i kulturalnej.

Więcej informacji

Udostępnij post

Przejdź do treści