Psychogerontologia

Informacje dla kandydatów

Psychogerontologia

Informacje ogólne

Problem szeroko rozumianego procesu starzenia się i problemów, jakie pojawiają się w tym okresie życia człowieka (w tym niepełnosprawność fizyczna i intelektualna). Studia podyplomowe mają szeroką ofertę tematów pogłębiających wiedzę osób zajmujących się na co dzień wsparciem osób starszych i ich rodzin w podnoszeniu jakości ich życia, w tym metody i techniki komunikacji, poradnictwa socjalnego, zastosowania przepisów prawa w celu prawidłowego funkcjonowania i korzystania z zasobów lokalnych instytucji i organizacji pozarządowych z wykorzystaniem kapitału społecznego. ­­­Szczególnie dedykowane są dla osób pracujących z seniorami, w tym z pracownikami socjalnymi, opiekunami osób starszych, asystentami rodzin oraz członkami rodzin osób starszych chcącymi poprawić jakość życia seniora i swoich najbliższych.

Czego uczy się na studiach podyplomowych Psychogerontologia?

W ramach studiów słuchacze zdobędą niezbędną wiedzę przydatną w pracy z osobami starszymi i z osobami z niepełnosprawnościami zarówno w obszarze sprawowania podstawowej opieki, jak i planowania i organizowania procesów ich aktywizacji. Słuchacze uzyskają wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych okresu późnej dorosłości, kondycji fizycznej i psychicznej osób starszych oraz typowych dla tej grupy wiekowej problemów zdrowotnych, psychologicznych i społecznych. Ponadto zdobyta wiedza pozwoli im na prawidłowe korzystanie z prawnych aspektów opieki nad osobami starszymi, jakie oferują instytucje publiczne i niepubliczne, a także organizacje pozarządowe. Słuchacze poznają zasady prawidłowego żywienia i pielęgnacji osób starszych i z niepełnosprawnościami. Istotą przekazanych w trakcie studiów treści jest wyposażenie słuchacza w umiejętności prawidłowej komunikacji w triadzie senior – rodzina-społeczeństwo. Pozna on zasady i formy komunikacji z osobami starszymi, w tym również nawiązywania satysfakcjonującego kontaktu z seniorami, udzielania wsparcia emocjonalnego osobie starszej i jego rodzinie oraz ich prawnym opiekunom. W trakcie studiów zostanie przekazana również wiedza dotycząca diagnozowania potrzeb i problemów seniorów oraz planowania działań pomocowych, a także podnoszących jakość życia osób starszych, prowadzenia zajęć aktywizujących twórcze myślenie oraz rozwój poznawczy seniorów, a także zajęć wykorzystujących różne formy arteterapii. Słuchacze nabędą także podstawowe umiejętności niezbędne w trakcie pracy z seniorem i osobą z niepełnosprawnościami – zarówno w kontekście opieki, jak i ich aktywizacji. Do umiejętności tych należą między innymi: planowanie żywienia w okresie późnej dorosłości, wykonywanie podstawowych czynności pielęgnacyjnych, udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej, aktywizowanie potencjału poznawczego (wraz z umiejętnością diagnozowania zasobów pamięciowych), planowanie zajęć z arteterapii, planowanie aktywności fizycznej, społecznej i kulturalnej.

Co można robić po tych studiach podyplomowych?

Zdobyta wiedza pozwoli im na prawidłowe korzystanie z prawnych aspektów opieki nad osobami starszymi, jakie oferują instytucje publiczne i niepubliczne, a także organizacje pozarządowe. Słuchacze poznają zasady prawidłowego żywienia i pielęgnacji osób starszych i z niepełnosprawnościami. Istotą przekazanych w trakcie studiów treści jest wyposażenie słuchacza w umiejętności prawidłowej komunikacji w triadzie senior – rodzina – społeczeństwo.

Dane adresowe komisji rekrutacyjnej

Wydział Nauk Społecznych

  1. Oleska 48, pokój 130

45-052 Opole

tel. 77 452 74 01

anna.ptaszynska@uni.opole.pl

lukasz.masnyk@uni.opole.pl

 

Zasady kwalifikacji

Studia przeznaczone są dla osób, które ukończyły studia, co najmniej na poziomie licencjackim.
Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie wszystkich wymaganych dokumentów. Nie jest przewidziany egzamin wstępny ani rozmowa kwalifikacyjna.
Wymagane dokumenty:

  •     Podanie o przyjęcie na studia adresowane do kierownika studiów podyplomowych – wygenerowane z systemu IRK;
  •     Scan dyplomu ukończenia studiów.
Procedura dyplomowania

Pedagogika specjalna w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Informacje dla kandydatów

Studia podyplomowe są skierowane do dwóch kategorii nauczycieli:

· do osób, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają uprawnień do pracy jako pedagog specjalny w żadnym z zakresów pedagogiki specjalnej,

· do osób, które posiadają przygotowanie w jednym z zakresów pedagogiki specjalnej a ich celem jest uzyskanie przygotowania w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej, czyli w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

 

Studia podyplomowe spełniają wymagania zawarte w Standardach kształcenia pedagogów specjalnych zawarte w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2 sierpnia 2019 r., poz. 1450).

 

Studia podyplomowe zapewnią wykształcenie kompetentnej kadry dysponującej niezbędną wiedzą oraz umiejętnościami w działalności edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej, rewalidacyjnej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej i korekcyjnej w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zarówno w placówkach kształcenia specjalnego, jak również w placówkach kształcenia ogólnodostępnego.

 

Sylwetka absolwenta

Absolwent studiów podyplomowych jest przygotowany do pracy w zawodzie pedagoga specjalnego – posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Absolwent posiada wiedzę dotyczącą rozwoju i funkcjonowania człowieka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Jest wrażliwy na powszechne i specyficzne potrzeby człowieka z tego rodzaju zaburzeniami. Posiada umiejętności praktyczne niezbędne w pracy psychopedagogicznej: opiekuńczo-

wychowawczej i terapeutyczno-rehabilitacyjnej z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Absolwent posiada wiedzę teoretyczną oraz umiejętności jej wykorzystania w zakresie diagnozowania stanu rozwojowego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz prognozowania ich rozwoju, a także organizacji i realizacji specjalistycznych działań profilaktycznych, edukacyjno-wychowawczych, korekcyjno-rewalidacyjnych, wspierająco-pomocowych i innych w pracy z osobami z zaburzeniami. Posiada również umiejętności współpracy z rodziną i specjalistami w zakresie realizacji różnorodnych zadań w obszarze wspomagania rozwoju osób z powyższymi zaburzeniami oraz ich przygotowania do samodzielnego i niezależnego funkcjonowania w rolach osobistych i społecznych z uwzględnieniem optymalizacji jakości ich życia. Absolwent posiada umiejętności metodyczne w zakresie planowania, organizacji, realizacji i ewaluacji praktycznych działań opiekuńczo-wychowawczych, korekcyjno-rewalidacyjnych wobec dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Absolwent posiada także kompetencje społeczne determinujące efektywną pracę z osobami z powyższymi zaburzeniami, w tym wrażliwość na ich potrzeby rozwojowe i życiowe oraz ich prawa, zrozumienie sytuacji życiowej swoich podopiecznych i ich rodzin, życzliwość i otwartość na drugiego człowieka, postawę bezwarunkowej akceptacji człowieka z zaburzeniami oraz przekonanie o potrzebie aktywnego upowszechniania pożądanych, prospołecznych postaw środowiska akceptującego osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Co można robić po tych studiach podyplomowych?

Po studiach podyplomowych można znaleźć zatrudnienie w obszarze pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnych etapach edukacyjnych, w tym między innymi w przedszkolach i szkołach podstawowych, gdzie niezbędny jest pedagog specjalny, który powinien być zatrudniony we wszystkich oddziałach, w których kształcą się uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w celu wspierania nauczyciela realizującego proces dydaktyczno-wychowawczy w zakresie realizacji zadań o charakterze terapeutycznym, rewalidacyjnym, rehabilitacyjnym i innych zadań specjalistycznych. Poza tym można znaleźć zatrudnienie w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, rewalidacyjnych, a także placówkach prowadzonych przez organizacje pozarządowe, w których realizuje się zadania z zakresu opieki i wsparcia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.

Zasady kwalifikacji

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Nie jest przewidziany egzamin wstępny ani rozmowa kwalifikacyjna.

Opłata za studia podyplomowe: 2.000 zł za semestr

Studia podyplomowe trwają 3 semestry

Plany zajęć
Dokumenty

Metodyka i metodologia pracy socjalnej

Informacje dla kandydatów

Studia podyplomowe na kierunku Metodyka i metodologia pracy socjalnej adresowane są do osób zainteresowanych uzyskaniem uprawnień do wykonywania zawodu pracownika socjalnego, pragnących zdobyć wiedzę i umiejętności z zakresu różnorodnych form pomocy, kierowanej do osób i grup zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym. To studia dla tych, którzy chcą rozwijać siebie i tworzyć przestrzeń dla rozwoju innych ludzi. To praca idealna dla osób, które czują potrzebę wspierania i pomagania innym.

Studia podyplomowe na kierunku Metodyka i metodologia pracy socjalnej są studiami kwalifikacyjnymi, tj. dającymi uprawnienia zawodowe do pracy w zawodzie pracownika socjalnego.

Absolwent studiów podyplomowych jest przygotowany do pracy w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej typu: ośrodek pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, regionalny ośrodek polityki społecznej dom pomocy społecznej, a także w podmiotach realizujących zadania z obszaru zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu, w szpitalach, zakładach karnych, w których realizowane są zadania z zakresu pomocy społecznej, w podmiotach realizujących zadania wskazane w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w organizacjach pozarządowych działających w obszarze pomocy i integracji społecznej oraz w Centrach Usług Społecznych, w których są realizowane zadania z obszaru pomocy społecznej.

 

Dane kontaktowe

Kierownik studiów: dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska (ul. Oleska 48, pok. 130, 316, e-mail: pracasocjalna@uni.opole.pl)
Obsługa administracyjna: Renata Kamińska-Wanecka (tel. 77 452 74 06, ul. Oleska 48, pok. 132, e-mail: rkw@uni.opole.pl)
Obsługa techniczna: mgr inż. Łukasz Masnyk (tel. 77 452 74 39, ul. Oleska 48, pok. 132, e-mail: lmasnyk@uni.opole.pl)

Wymagania stawiane kandydatom

Kandydat na studia podyplomowe powinien mieć ukończone studia wyższe, pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, poświadczone dyplomem na jednym z kierunków:
a) pedagogika,
b) pedagogika specjalna,
c) politologia,
d) polityka społeczna,
e) psychologia,
f) socjologia,
g) nauki o rodzinie.

Podstawa prawna: Utworzenie studiów na kierunku Metodyka i metodologia pracy socjalnej związane jest z nowelizacją Ustawy o pomocy społecznej z dnia 15 kwietnia 2021 r., w tym z rozszerzeniem katalogu wymogów formalnych przewidzianych dla zawodu pracownik socjalny (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 i 2369 oraz z 2021 r. poz. 794, 803 i 1981: Rozdział 2. Pracownicy socjalni. Art. 116. ust. Pkt. 4; art. 120.).

Zasady rekrutacji

Rekrutacja na studia: od września 2022 r.

Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie wszystkich wymaganych dokumentów. Nie jest przewidziany egzamin wstępny ani rozmowa kwalifikacyjna. W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba miejsc, decyduje kolejność zgłoszeń.

UWAGA! Rekrutacja odbywa się za pomocą systemu IRK. Po dokonaniu internetowej rejestracji należy niezwłocznie złożyć komplet dokumentów. Kwalifikacja na studia odbywa się po analizie dokumentów papierowych.

Wymagane dokumenty rekrutacyjne:

  • Podanie o przyjęcie na studia adresowane do kierownika studiów podyplomowych wydrukowane z systemu, uzupełnione i podpisane przez kandydata.
  • Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych lub kserokopia dyplomu poświadczona przez pracownika jednostki przyjmującej dokument na podstawie okazanego oryginału dyplomu. W przypadku ukończenia uczelni wyższej za granicą, kandydat składa oryginał dyplomu oraz tłumaczenie na język polski potwierdzone przez upoważnione instytucje, a także dokument potwierdzający nostryfikację dyplomu lub zaświadczenie o zwolnieniu z postępowania nostryfikacyjnego.
  • Kwestionariusz osobowy wydrukowany z systemu, uzupełniony i podpisany przez kandydata
  • Zgoda kandydata na wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej (wydruki w IRK).
  • Zgoda kandydata na studia na przetwarzanie danych osobowych.

Termin i miejsce przyjmowania dokumentów:
Rejestracji w IRK  dokonać można od września 2022 roku.
Dokumenty w formie papierowej należy składać w październiku 2022 roku – ul. Oleska 48, pok. 132 – Renata Kamińska-Wanecka

 

Przewidywany termin rozpoczęcia zajęć: październik 2022 r.

Zakres tematyczny studiów

Minimum programowe dla studiów podyplomowych na kierunku Metodyka i metodologia pracy socjalnej zostało ściśle określone w Rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 22 października 2021 r. w sprawie minimalnych wymogów programowych dla studiów podyplomowych z zakresu metodyki i metodologii pracy socjalnej w uczelni realizującej studia na kierunku praca socjalna lub w zakresie pracy socjalnej. Tematyka ww. studiów stanowi odrębny blok przedmiotowy z zakresu teorii oraz praktyki pracy socjalnej, ściśle powiązany ze specjalistycznym przygotowaniem teoretycznym i praktycznym do wykonywania zawodu pracownika socjalnego. Składa się na niego siedem grup tematycznych/modułów:

Moduł I. Wprowadzenie do pracy socjalnej
Moduł II. Elementy polityki społecznej
Moduł III. Metodologia i metodyka pracy socjalnej
Moduł IV. Projekt socjalny
Moduł V. Struktura i organizacja pomocy społecznej
Moduł VI. Praktyki zawodowe
Moduł VII. Seminarium dyplomowe

Każdej grupie tematycznej przypisano minimalną liczbę godzin zajęć. Praktyki zawodowe (40 godzin) powinny być realizowane w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej lub innych placówkach, o których mowa w art. 120 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 i 2369 oraz z 2021 r. poz. 794 i 803).

Harmonogram studiów

Czas trwania studiów: 2 semestry, 360 godzin.

Forma realizacji zajęć: zajęcia niestacjonarne (w wybrane soboty i niedziele)

Miejsce realizacji zajęć: Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, ul. Oleska 48, 45-052 Opole

Opłata za studia: kwota zostanie podana w najbliższym czasie

Witryna, którą obecnie przeglądasz, wykorzystuje pliki cookies w celu poprawnej realizacji dostarczanych usług i informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych. Więcej informacji >>

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close