Badania naukowe skupiające się zagadnieniach z zakresu pedagogiki mediów, takich jak aktywność społeczna użytkowników sieciowych gier komputerowych, edukacyjne zastosowania gier wideo, gamifikacja, kultura nowych mediów, nauka programowania na wczesnych etapach edukacji. Główne kierunki działalności naukowo-badawczej obejmują zagadnienia dotyczące: pedagogiki ogólnej, pedagogiki medialnej, nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w edukacji, humanistyki cyfrowej, współczesnych przemian społecznych w rzeczywistości ponowoczesnej. W szczególności skupiają się na aktywności społecznej użytkowników zapośredniczonej cyfrowo przestrzeni wirtualnej Internetu i sieciowych gier komputerowych, a także możliwości wykorzystania cyfrowych gier edukacyjnych jako medium wspomagającego proces edukacyjny.
Wybrane publikacje:
- Konopnicki A., Rola pedagoga szkolnego w rzeczywistości edukacyjnej [w] Wychowanie w szkole: od bezradności ku możliwościom, Chałupniak R., Michalewski T., Smak E. (red.), Opolska Biblioteka Teologiczna, vol. 141, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, s. 217-224. ISBN 978-83-63959-34-7.
- Konopnicki A., Przestrzeń wirtualna, jako miejsce realizowania swoich pasji. Nowe oblicza praktyk społecznych, możliwości, kontrowersje [w:] Opowiem wam o mojej pasji: słowem, obrazem, dźwiękiem, D. Bis, K. Braun, M. Jeziorański (red.), Wydawnictwo Academicon, Lublin 2015, s. 87-98. ISBN: 978-83-62475-13-1.
- Konopnicki A., Gamifikacja przy zastosowaniu gier wideo jako przykład innowacji w procesie kształcenia i wychowania [w:] Współczesne trendy edukacji, E. Smak, K. Wereszczyńska, A. Malec (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015, s. 61-70. ISBN: 978-83-7395-669-8.
- Konopnicki A., Konopnicka I., Refleksja na temat terapeutycznych aspektów twórczości literackiej dzieci w młodszym wieku szkolnym „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, Vol. 11, 2016/3 no. 41, s. 133-148. ISSN 1896 -23 27, e- ISSN 2353-7787 (9 pkt, lista B).
- Konopnicki A., Niewykorzystany potencjał nowych technologii informacyjnych w edukacji [w:] Edukacja XXI wieku. Patologie edukacji: ideologia, polityka, biurokracja, N. Starik, A. Zduniak (red.), t. 1, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa z siedzibą w Poznaniu, Poznań 2016, s. 385-394. ISBN 978-83-65096-41-8.
- Konopnicki A.,, Ocena zachowania – instrument wychowawczy, przeżytek czy narzędzie represji? Alternatywy na bazie współdziałania [w:] Idea współbycia i współdziałania w edukacji dzieci i młodzieży, G. Kryk, K. Solich, I. Konopnicka (red.), Wydawnictwo PWSZ w Raciborzu, Racibórz 2016, s. 235-242. ISBN 978-83-60730-89-8.
- Konopnicki A., Przyszłość już trwa. Nowe technologie informacyjne i komunikacyjne w perspektywie kulturowej i społecznej [w:] Wczesna edukacja dziecka. Teoria i praktyka, E. Smak, E. Jędrzejowska, I. Konopnicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2018, s. 359-369. ISBN 978-83-7395-788-6.
Prowadzone zajęcia:
- Podstawy edukacji informatycznej;
- Metodyka edukacji informatycznej i posługiwania się technologią informatyczno-komunikacyjną w przedszkolu i klasach I-III;
- Psychopedagogiczne podstawy terapii;
- Dydaktyka ogólna;
- Seminarium magisterskie na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna;