Pracownik
profesor uczelni
Sprawowane funkcje:
Koordynator kierunku pedagogika specjalna
Kierownik Katedry Pedagogiki Specjalnej
Zainteresowania badawcze:


Dr hab. Irena Mudrecka jest pedagogiem specjalnym, specjalizuje się w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki zaburzeń w rozwoju moralnym jednostek niedostosowanych społecznie oraz wykorzystania teorii społeczno-poznawczej i wyników badań z zakresu neuronauk w oddziaływaniach resocjalizacyjnych.


Wykaz wybranych publikacji:


W latach 2007-2010 na podstawie wygranego w NCN grantu habilitacyjnego zrealizowałam projekt badawczy pt. „Poczucie odpowiedzialności nieletnich. Studium pedagogiczne”. 

W latach 2014-2017 byłam redaktorem tematycznym półrocznika „Resocjalizacja Polska”. 

Zostałam odznaczona następującymi nagrodami::

- Nagroda Quality za podnoszenie jakości kształcenia oraz dostosowanie modelu studiów do standardów europejskich i procedur akredytacyjnych (1999),

- Brązowy Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (2002),

- Nagroda Rektora Uniwersytetu Opolskiego za aktywność naukowo-badawczą oraz wzorowe wykonywanie obowiązków dydaktycznych (2005),,

- Medal Srebrny za Długoletnia Służbę przyznany przez Prezydenta RP (2013),

- Srebrna Odznaka „Za Zasługi w Pracy Penitencjarnej” przyznana przez Ministra Sprawiedliwości (2013).


Prowadzone zajęcia:


1. Monografie autorskie

1. Mudrecka I. (1997), Rodzinny kurator sądowy w percepcji nadzorowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 93.

2. Mudrecka I. (1999), Instytucjonalne formy pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 175.

3. Mudrecka I. (2004), Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss.151

4. Mudrecka I. (2010), Poczucie odpowiedzialności młodzieży skonfliktowanej z prawem. Studium pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 424.

5. Mudrecka I. (2018), Resocjalizacyjna przemiana  ̶ warunki, mechanizmy, wspomaganie, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 186, ISBN 978-83-7395-809-8

 

2. Książki pod redakcją naukową

1. Brągiel J., Mudrecka I., (red.) (1998), Problemy kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników socjalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 314.

2. Jasiński Z., Mudrecka I., (red.) (2000), Profilaktyka i resocjalizacja w działalności Ochotniczych Hufców Pracy, Opolska Oficyna Wydawnicza, Opole, ss. 447.

3. Jasiński Z., Mudrecka I., (red.) (2002), Praca w systemie wychowawczym Ochotniczych Hufców Pracy, Wydawnictwo Antykwa, Opole, ss. 342

4. Jasiński Z., Mudrecka I., (red.) (2003), Praca w systemie wychowawczym Ochotniczych Hufców Pracy. Raport z badań, Wydawnictwo Antykwa, Opole, ss. 67

5. Jasiński Z., Mudrecka I., (red.) (2004), Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 257

6. Badora S., Mudrecka I., (red.) (2006), Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 338.

7. Mudrecka I., Snopek M. (red.), (2013) Resocjalizacja instytucjonalna – bariery i możliwości, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss.414. ISBN 978-83-7395-541-7

8. Kowalczyk D., Mudrecka I., (red.) (2013) Funkcjonowanie kadry penitencjarnej w procesie wykonywania kary pozbawienia wolności, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 338. ISBN 978-83-7395-550-9

9. Mudrecka I. (red.) (2017), Resocjalizacja, readaptacja i reintegracja społeczna – problemy, programy i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa, ss. 314. ISBN 978-83-62902-22-4

10. Mudrecka I. (red.) (2017), Teoretyczne i metodyczne aspekty resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie, Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa, ss. 280. ISBN 978-83-62902-24-8


3. Artykuły naukowe od roku 2010

  1. Mudrecka I. (2010), Poczucie odpowiedzialności nieletnich – diagnoza i metody wspomagania rozwoju, [w:] Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie, (red.) Z. Bartkowicz, A. Węgliński, A. Lewicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 319-329.
  2. Mudrecka I. (2010), Usprawiedliwianie zachowań przestępczych jako bariera resocjalizacji osadzonych w zakładzie karnym, [w:] W poszukiwaniu optymalnego modelu więzienia resocjalizującego, (red.) Z. Jasiński, D. Widelak, Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, T. 3, Opole, s. 79-94.
  3. Mudrecka I. (2010), Obraz nauczyciela na tle obrazu innych dorosłych w ocenie młodzieży, [w:] Zasoby osobiste i społeczne. Zdrowa szkoła – zdrowy uczeń. Między teoria a praktyką, (red.) A. Witek, I. M. Łukasik, A. Buczak, Wydawnictwo NeuroCentrum w Lublinie, Lublin, s. 159-174.
  4. Mudrecka I. (2010), Modele odpowiedzialności w relacji wychowawczej a zagrożenie wypaleniem zawodowym wśród pedagogów resocjalizacyjnych, [w:] Wypalenie zawodowe pracowników placówek resocjalizacyjnych, (red.) E. Bilska, Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa, s. 158-171.
  5. Mudrecka I. (2011), Samodzielność a rozwój społeczno-moralny nieletnich, [w:] Jakość życia młodzieży ze środowisk zagrożonych patologią społeczną, (red.) Z. Palak, M. Piątek, A. Róg, B. Zięba-Kołodziej, Wydawnictwo Naukowe PWSZ w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg, s. 437-457.
  6. Mudrecka I., (2011) Wykorzystanie idei sprawiedliwości naprawczej w postępowaniu z młodzieżą łamiącą normy prawno-obyczajowe, [w:] W poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym, (red.) F. Marek, S. Śliwa, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji, Opole, s. 254-273. ISBN 978-83-62683-18-5, 978-83-62105-93-9
  7. Mudrecka I. (2011), Zaburzenia poczucia odpowiedzialności młodzieży niedostosowanej społecznie, [w:] Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna, (red.) A. Kieszkowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 451-468. ISBN 978-83-7587-602-4 ISBN 978-83-7308-925-9
  8. Mudrecka I. (2012), Świadomość odpowiedzialności w kontekście tożsamości indywidualnej młodzieży skonfliktowanej z prawem, [w:] Tożsamość grupowa dewiantów a ich reintegracja społeczna, red. W. Ambrozik, A. Kieszkowska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 97-113. ISBN 978-83-7587-602-4 ISBN 978-83-7587-603-1
  9. Mudrecka I. (2012), Kształtowanie poczucia odpowiedzialności pozytywnej u dzieci i młodzieży jako cel profilaktyki kreatywnej, [w:] Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, red. B. Urban, M. Konopczyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 273-284. ISBN 978-83-233-3351-7
  • Mudrecka I., (2012) Czynniki ryzyka wejścia młodzieży w konflikt z prawem, [w:] Pedagogika resocjalizacyjna wobec współczesnych zagrożeń, red. Z. Bartkowicz, A. Węgliński, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin, s. 265-282. ISBN 978-83-7784-299-7
  • Mudrecka I., (2012) Prawo do samostanowienia a resocjalizacja przestępców w świetle teorii społeczno-poznawczej, [w:] Prawa człowieka a polski system penitencjarny. Edukacja – Resocjalizacja – Humanitaryzm, (red.) D. Rondalska, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, Poznań-Kule, s.69-80. ISBN 978-83-62135-56-1
  1. Mudrecka I. (2013), Rodzicielstwo w percepcji młodzieży nieprzystosowanej społecznie, [w:] Rodzicielstwo w kontekście wychowania i edukacji, red. J. Brągiel, P. E. Kaniok, A. Kurcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole,  s. 437-458. ISBN 978-83-7395-526-4
  • Mudrecka I., (2012) Idea odpowiedzialności pozytywnej w wychowaniu – imperatyw czynienia dobra, [w:] Pedagogiczne refleksje… Księga jubileuszowa poświęcona prof. Józefie Brągiel, red. B. Górnicka, A. Kurcz, Uniwersytet Opolski, Opole, s. 525-540. ISBN 978-83-7395-536-3
  • Mudrecka I., Snopek M., (2013) Wstęp, [w:] Resocjalizacja instytucjonalna – bariery i możliwości, red. Mudrecka I., Snopek M. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 9-13. ISBN 978-83-7395-541-7
  • Mudrecka I., (2013) Etyczny wymiar resocjalizacji osób skonfliktowanych z prawem, [w:] Resocjalizacja instytucjonalna – bariery i możliwości, red. Mudrecka I., Snopek M. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 17-32. ISBN 978-83-7395-541-7.
  • Mudrecka I., Smolnik I., (2013) Praca w zawodzie wychowawcy penitencjarnego w jego własnej ocenie, [w:] Funkcjonowanie kadry penitencjarnej w procesie wykonywania kary pozbawienia wolności, red. Kowalczyk D., Mudrecka I., Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 185-202.ISBN 978-83-7395-550-9
  • Mudrecka I. (2013), Kształtowanie poczucia odpowiedzialności nieletnich jako cel oddziaływań resocjalizujących, [w:] Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych, red. Z. Bartkowicz, A. Wojnarska, A. Węgliński, Wyd. UMCS, Lublin, s. 149-159. ISBN 978-83-7784-325-3
  • Mudrecka I. (2013), Wykorzystanie koncepcji resilience w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacji, „Resocjalizacja Polska”, nr 5, s. 49-62. ISSN 2081-3767
  • Mudrecka I. (2014), Przemoc jako efekt deficytów w zakresie samokontroli procesów umysłowych, [w:] „Reaguj! Nie toleruj!” – Wybrane aspekty bezpieczeństwa, (red.) I. Klonowska, K. Szafrańska, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Departament Porządku Publicznego, Warszawa, s. 36-46. ISBN 978-83-63041-55-7
  • Mudrecka I. (2014), Potrzeba i możliwości budzenia nadziei u niedostosowanych społecznie w świetle koncepcji poznawczej, „Resocjalizacja Polska”, nr 7, s. 59-70. ISSN 2081-3767
  • Mudrecka I. (2014), Powinności rodzicielskie w zakresie kształtowania poczucia odpowiedzialności u dzieci i młodzieży, [w:] Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania, (red.) J. Brągiel, B. Górnicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 183-192. ISBN 978-83-7395-597-4
  • Mudrecka I. (2014), Psychopatia versus osobowość dyssocjalna, osobowość antyspołeczna - z perspektywy teorii i praktyki resocjalizacyjnej, [w:] Socialia 2014. Aktualne problemy prevencie socialnopatologickych javov a jej profesionalizacie, (red.) J. Hroncova, Univerzita Mateja Bela, Pedagogicka Fakulta, Bańska Bystrica, s. 304-313. ISBN 978-80-557-0808-9
  • Mudrecka I. (2014), Przekonania skazanych za zabójstwo o sobie, innych i przyszłości – możliwości restrukturyzacji poznawczej jako kierunku oddziaływań resocjalizacyjnych, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XXXIII, s. 82-99. ISSN 0137-6136
  • Mudrecka I. (2015), Zniekształcenia poznawcze i ich restrukturyzacja w procesie resocjalizacji młodzieży nieprzystosowanej społecznie, „Resocjalizacja Polska”, nr 9, s. 13-25. ISSN 2081-3767
  • Mudrecka I. (2015), Proces resocjalizacji w perspektywie dorobku neuronauk, „Resocjalizacja Polska”, nr 10, s. 15-25. ISSN 2081-3767
  • Mudrecka I. (2015), The sense of positive responsibility as a factor that protects against threats, „Psychoprevention Studies”, nr 2, s. 42-53, czasopismo internetowe, ISSN 2391-548X. http://road.issn.org/issn/2391-548X-psychoprevention-studies-#.WfDzl4gwjIU
  • Mudrecka I. (2015), Meandry resocjalizacji psychopatów, [w:] Dylematy i wyzwania współczesnej resocjalizacji, (red.) K. Sawicki, R. Ćwikowski, A. Chańko, Wydawca Alter Studio, Białystok, s. 9-22. ISBN 978-83-64081-30-9
  •  Mudrecka I. (2016), Kształtowanie poczucia odpowiedzialności u podopiecznych w pracy kuratorów sądowych, [w:] Polska kuratela sadowa na przełomie wieków. Nadzieje, oczekiwania, dylematy, (red.) M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak, Wydawnictwo Impuls, Kraków, s. 93-105. ISBN 978-83-8095-012-2
  • Mudrecka I., Olejnik L., Snopek M., (2016) Formy przystosowania do izolacji więziennej skazanych na karę dożywotniego pozbawienia wolności lub karę 25 lat – implikacje dla praktyki penitencjarnej, [w:] Oddziaływania penitencjarne wobec skazanych w przestrzeni więziennej, t. 5, (red.) D. Kowalczyk, A. Glińska-Lachowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 105-123. ISBN 978-83-7395-700-8.
  • Mudrecka I. (2017), Wykorzystanie konfliktu motywacyjnego w procesie resocjalizacji, [w:] Współczesne modele i strategie resocjalizacji, (red.) Opora R., Breska R., Jezierska J., Piechowicz M., Warszawa, Difin, s.161-181. ISBN 978-83-8085-324-9
  • Mudrecka I. (2017), Wzmacnianie samokontroli jako cel wychowania resocjalizującego, [w:] Teoretyczne i metodyczne aspekty resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie, Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa, s. 43-56. ISBN 978-83-62902-24-8
  • Mudrecka I. (2017), Zapobieganie stosowaniu technik neutralizacji jako zadanie wychowawcze, [w:] HAYKOBI ЗAПИCKИ, Пeдaгoгiка, Bипуск CXXXV (135), s. 256-267,  ISSN 2310-371X
  • Mudrecka I. (2019), Motywacja do nauki studentów studiujących w Instytucie Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, [w:] Multidimenzionální proporcionalita a její kontexty studijní neúspěšnosti v terciárním vzdělávání, (red.) M. Kaleja, Výzkumné Centrum pro Sociální Začleňování Fakulty Veřejných Politik, Uniwersytet Śląski w Opawie, Opava, s. 84-95, ISBN 978-80-7510-329-1 (online).
  • Mudrecka I. (2019), Relacje rówieśnicze w doświadczeniach nieletnich przebywających w placówkach resocjalizacyjnych, [w:] Rodina, škola a přátelé na cestě ke kvalitnímu společnému vzdělávání. Recenzovaný sborník příspěvků z mezinárodní vědecké a odborné konference, (red.) M. Kaleja, E. NYKLOVÁ, M. VÍTKOVÁ, Výzkumné centrum pro sociální začleňování, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, s. 89-104. https://www.slu.cz/fvp/cz/vcszpublikace  ISBN 978-80-7510-381-9 (online)
  • Mudrecka I. (2019), Przekonania o sobie i świecie nieletnich przebywających w placówkach resocjalizacyjnych, „Lubelskie Roczniki Pedagogiczne”, Vol. 38, Nr 2, s. 41-53, ISSN 0137- 6136 e-ISSN 2449- 8327
  • Mudrecka I. (2019), Developing the sense of the meaning of life in children and youth as a goal of creative prophylaxis, “Social Pathology & Prevention”, Volume V, Issue 1, p. 41-50. ISSN 2464-5877 (Print) ISNN 2464-5885 (Online)
  • Mudrecka I. (2020), Wybrane kierunki rozwoju polskiej teorii i praktyki resocjalizacji, „Studia z Teorii Wychowania”, Nr XI (2(31)), s. 225-244, DOI: 10.5604/01.3001.0014.3656.
  • Mudrecka I. (2020), Prężność u młodzieży z placówek resocjalizacyjnych i szkół ponadpodstawowych – analiza porównawcza, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia”, Vol 33(4), s. 249-262,  ISSN: 0867-2040 http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.4.249-262
  • Mudrecka I. (2021), Rodzice i rodzina w percepcji wychowanków placówek resocjalizacyjnych, [w:] Rodzicielstwo - wybrane obszary trudności i wsparcia, (red.) J. Brągiel, B. Górnicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole
    • Mudrecka I. (2021), Wybór między rodziną a pracą zawodową. Doświadczanie i rozwiązywanie konfliktu wewnętrznego, „Family Forum” 2021, t. 11, s. 35-50. ISSN: 2391-9388 (Online) ISSN: 2084-1698 (Print) DOI: 10.25167/FF/3607
    • Mudrecka I. (2022), Skuteczność i efektywność kary pozbawienia wolności – przegląd badań empirycznych, [w:] Strategia reintegracji społecznej osób skazanych. Integralny model wspomagania resocjalizacyjno-readaptacyjnego, (red.) B. M. Nowak, S. Grzesiak, Wydawnictwo Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa, s. 87-113.  ISBN: 978-83-66454-63-7
    • Mudrecka I. (2023), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów niedostosowanych społecznie – wybrane aspekty. W: Młode pokolenie w (nie)przyjaznym świecie – konteksty teoretyczne, metodologiczne i praktyczne. Księga jubileuszowa z okazji 35-lecia pracy naukowej Profesorki Ewy Wysockiej, (red.) E. Widawska, Uniwersytet Śląski, Katowice, s. 89-102. 


    Skip to content