Pracownik
adiunkt
Zainteresowania badawcze:

Zainteresowania badawcze:

  • teoria, metodologia i praktyka ewaluacji
  • socjologia medycyny, socjologia zdrowia, edukacja zdrowotna
  • tematyka mniejszości narodowych i etnicznych, Kresowianie 
  • nauka obywatelska, service-learning, edukacja ustawiczna
Prowadzone zajęcia:

  • Procedury badań ewaluacyjnych
  • Socjologia medycyny
  • Socjologia zdrowia
  • Metody i techniki badań społecznych
  • Absolwent na rynku pracy


Wykaz wybranych publikacji:

Autorstwo 56 publikacji naukowych oraz redakcja 5 monografii, współautorka aplikacji komputerowej wspierającej badania ewaluacyjne w szkole. Pozyskanie i realizacja w 8 projektach badawczych, w tym finansowanych ze środków UE. 

WYBRANE PUBLIKACJE:
  • Sobieraj, I., & Kupis, K. (2023). Projekty citizen science jako metoda wzmocnienia świadomości społecznej o problemie antybiotykooporności. In A. S. Lobanova, L. V. Kalashnikova, & H. I. (eds.), Інформаційне суспільство і Природа у фокусі соціологічної аналітики: колективна монографія (pp. 272–288). Caravela Publishing House.
  • Sobieraj, I. (2022). Socjologiczne badania Kresowian na Śląsku. In M. Kalczyńska, D. Szewczyk-Kłos, B. Maresz, & M. Pękalska (eds.), Leksykon - Kresowianie na Śląsku po 1945 roku (p. null).
  • Sobieraj, I. (2022). Evaluating citizen science projects. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja I Zarządzanie , Article 165. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2022.165.25
  • Sobieraj, I. (2022). Nauka obywatelska (citizen science) – szanse i wyzwania dla ewaluacji. Polski Przegląd Ewaluacyjny , Article 1.
  • Weissbrot-Koziarska, A. D., Sawicki, M., Sobieraj, I., & Kania, S. (2022). Badania socjologiczne związane z profilem ekspozycji Muzeum Dziedzictwa i Kultury Kresów Wschodnich w dawnym Gimnazjum Piastowskim : oddział Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu Raport z przeprowadzonych badań [Research report].
  • Sobieraj, I. (2019). Aspiracje edukacyjne i zawodowe studentów pielęgniarstwa i położnictwa Państwowej Medycznej Wyższej Szkoły Zawodowej w Opolu. In D. Żurawicka, I. Łuczak, M. Wojtal, & J. Siekierka (eds.), Wybrane aspekty opieki pielęgniarskiej i położniczej w różnych specjalnościach medycyny. Tom 7 (pp. 261–271).
  • Sobieraj, I. (2019). Rekonstrukcja pamięci prywatnej potomków Kresowian. In B. Tracz (ed.), Pamięć Kresów - Kresy w pamięci (pp. 117–127). Muzeum w Gliwicach.
  • Sobieraj, I. (2019). Problems of Transferring Knowledge on the Example of Recommendations from Evaluation of European Funds in Poland. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja I Zarządzanie , Article 141. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2019.141.28
  • Sobieraj, I. (2018). The rights of national and ethnic minorities and immigrants in the context of dynamics of ethnic relations in Poland. Social Pathology and Prevention , 4 , Article 2.
  • Sobieraj, I., & Suszanowicz, D. (2017). Badania społeczne w branży OZE w Polsce. In I. K. Pietkun-Greber & P. J. Ratuszny (eds.), Odnawialne źródła energii. Teoria i praktyka. T. 2 (pp. 21–32).
  • Suszanowicz, D., & Sobieraj, I. (2017). Efektywność energetyczna budynków mieszkalnych, z uwzględnieniem akumulacji energii. In I. K. Pietkun-Greber & P. J. Ratuszny (eds.), Odnawialne źródła energii. Teoria i praktyka. T. 2 (pp. 58–68).
  • Sobieraj, I. (2017). Evaluation in Public Management in Poland. Соціальні Технології: Актуальні Проблеми Теорії Та Практики , Article 75.
  • Sobieraj, I. (2017). Evaluation: between values and indicators. Sociológia a Spoločnosť = Sociology and Society , 2 , Article 1.
  • Barska, A., Biskupska, K., & Sobieraj, I. (2016). Przestrzenie pamięci : świat wartości w przekazie kulturowym . Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Barska, A., Biskupska, K., & Sobieraj, I. (2016). Wprowadzenie. In A. Barska, K. Biskupska, & I. Sobieraj (eds.), Przestrzenie pamięci : świat wartości w przekazie kulturowym (pp. 11–14). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Sobieraj, I. (2016). Jeszcze Kresowianie czy już Ślązacy? Pamięć przesiedleń a tożsamość i więź ze Śląskiem Opolskim w narracjach Kresowian i ich potomków. In R. Jończy (ed.), Migracje w doświadczeniach śląskich, polsko-niemieckich i europejskich (pp. 54–63). Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej.
  • Sobieraj, I. (2016). Pamięć Kresów w przekazie rodzinnym na Śląsku Opolskim. In A. Barska, K. Biskupska, & I. Sobieraj (eds.), Przestrzenie pamięci : świat wartości w przekazie kulturowym (pp. 305–318). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Sobieraj, I. (2016). Historie (nie)opowiedziane. Problemy przekazu międzypokoleniowego i socjalizacji historycznej w rodzinach na Śląsku Opolskim. Rzeszowskie Studia Socjologiczne , Article 7.
  • Sobieraj, I. (2016). Komunikacyjny i symboliczny wymiar edukacji językowej na Śląsku Opolskim - przypadek języka niemieckiego. Pogranicze. Studia społeczne , 27 , Article 2. https://doi.org/10.15290/pss.2016.28.02.13
  • Sobieraj, I., & Kołodziej, A. (2015). Prognoza, interwencja i ewaluacja w naukach społecznych. Teoria socjologiczna i praktyka badawcza . Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Sobieraj, I. (2015). (Nicht)erzählte Geschichten. Probleme der generationsübergreifende Überlieferung und der historischen Sozialisation von Familien im Oppelner Schlesien. In G. Schiller (ed.), Vergangenheit in Gegenwart und Zukunft. Modelle zur Geschichtsbewaltigung in Mittel- und Osteuropa seit 1989. (pp. 51–58). Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej.
  • Sobieraj, I. (2015). Etyczne aspekty ewaluacji w organizacji. In L. Karczewski & H. Kretek (eds.), Etyczne i społeczne uwarunkowania biznesu, gospodarki i zarządzania (pp. 67–74). Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej.
  • Sobieraj, I., & Kaczmarska, A. (2015). Program wspierający ewaluację wewnętrzną w szkole : od problemupomysłu do realizacji. In G. Mazurkiewicz (ed.), Jak budować dobra szkołę ? Potencjał i bariery ewaluacji w oświacie (pp. 501–510). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://doi.org/10.4467/K9285.26/e/15.15.3821
  • Sobieraj, I. (2015). Socjologia i ewaluacja : razem czy osobno? In I. Sobieraj & A. Kołodziej (eds.), Prognoza, interwencja i ewaluacja w naukach społecznych. Teoria socjologiczna i praktyka badawcza (pp. 61–80). Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Sobieraj, I., & Śliz, A. (2015). Źródła polskiej myśli socjologicznej w środowisku naukowym Lwowa: pozytywizm Józefa Supińskiego. Przegląd Polsko-Polonijny , Article 1–2.
  • Sobieraj, I. (2014). Badania ewaluacyjne w środowisku szkoły : idee, metody, organizacja . Wydawnictwo Naukowe Nomos.
  • Sobieraj, I. (2014). Dialog obywatelski w ewaluacji. In (ed.), Dialog obywatelski : formy, mechanizmy, bariery i perspektywy rozwoju (pp. 57–66). Fundacja Centrum Rozwoju Lokalnego.
  • Sobieraj, I. (2014). Ewaluacja w zarządzaniu publicznym w Polsce. In A. Stelmach (ed.), Procesy i procedury demokartyczne w Polsce (pp. 28–42). Wydawnictwo Adam Marszałek.
PROJEKTY BADAWCZE:

WYBRANE KWALIFIKACJE, CERTYFIKATY I DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE:

  • Udział w organizacji BIP (we wspólpracy z Uniwesytetem z Walencji, Uniwersytetem w Palermo i Uniwersytetem w Moguncji) - wrzesień 2024.
  • Udział w międzynarodowym zespole badawczo-edukacyjnym "Superbugs" w ramach Sojuszu FORTHEM - organizacja ewaluacji projektu "Rising social awarness about a problem of antibiotic resistance" we współpracy z University of Valencia, University of Palermo, Johanes Guttenberg University of Moguncia w latach 2020 - 2024. 
  • Udział w międzynarodowym Labie prowadzącym badania obywatelskie (citizen science) w szkołach, w ramach konsorcjum Forthem na Uniwersytecie Opolskim - wsparcie rozwoju projektu, ewaluacja wewnętrzna.
  • Udział w Międzynarodowej Konferencji Naukowej w Opawie, Profesni Rozwoj Pedagogickich pracowniku a pracowniku we skolstvi, 15-16 marca 2018 r. z referatem: Ewaluacja w edukacji: wyzwania i perspektywy.
  • Realizacja Team Teaching - we współpracy z Uniwersytetem w Walencji (2021).  
  • Udział jako ekspert w pracach zespołu do spraw opracowania „Strategii Rozwoju Opola do roku 2030” w 2018 r.
  • Certyfikat ukończenia szkolenia w zakresie Design thinking” – metody projektowania w innowacyjnych rozwiązań w oparciu o potrzeby użytkownika.
  • Certyfikat ukończenia Szkoły Letniej PONAD – Polityki publiczne oparte na dowodach zorganizowanej przez CEAPP UJ – udział 11 – 17.09.2017 r.
  • Referat „Partycypacyjność w ewaluacji” na XVI Ogólnopolskim Zjeździe Socjologicznym w dn.14-17 września 2016 w Gdańsku.

Prowadzone zajęcia:

WYKSZTAŁCENIE:

  • 2024 - SWPS - studia podyplomowe z zakresu doradztwa zaowodowego i job-coachingu. 
  • 2003 - Uniwersytet Jagielloński, Wydział Filozoficzny – stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie socjologii.
  • 1993 – 1998 - Uniwersytet Opolski, Wydział Filologiczno-Historyczny – tytuł magistra politologii i nauk społecznych.

DZIAŁALNOŚĆ:

  • Członek Polskiego Twarzystwa Ewaluacyjnego 
  • Członek Stowarzyszenia "Polonia-Kresy"
  • Ekspert NCBR FERS w zakresie Szkolnictwa Wyższego i Dostępności na lata 2021-2027. 


Skip to content